5 Perbezaan Orang KDKDan Orang Muslin Ketika Menggunakan Duit



Salah satu matlamat kita mungkin adalah menjadi seorang yang kaya sebagai selain matlamat-matlamat yang lain. Tetapi, walaupun telah bekerja bertahun-tahun kenapa masih tidak kaya-kaya? Perkara-perkara berikut ini mungkin akan menjawab soalan anda setakat ini.

Kita semua belajar bagaimana orang kaya dan orang miskin menggunakan wang mereka setiap hari. Bagaimana mereka berkongsi gaji mereka dan melambatkan keseronokan mereka.

1 Orang kaya membeli aset sementara orang miskin membeli liabiliti

Unsplash/Julian O’hayon

Katakan, seseorang yang kaya membeli kereta sebagai aset dan kemudian kereta itu dibuat untuk menjana wang lagi. Manakala orang miskin membeli barang secara ansuran pada akhirnya apabila barang itu dijual semula, nilai akan terus menurun.

Orang kaya membeli aset yang mereka boleh digunakan untuk menjana pendapatan sementara orang miskin membeli barang secara ansuran tetapi mereka tidak digunakan sehingga apabila dijual, wang semakin kecil. Wang itu tidak “membiak” tetapi sebaliknya berkurangan.

2 Orang kaya utamakan untuk menabung

Unsplash/rawpixel

Apabila orang kaya dan orang miskin mendapat gaji atau pendapatan, kita dapat melihat bagaimana mereka menguruskan perbezaan pendapatan ini. Orang kaya berdisplin untuk menabung selepas mengetepikan untuk kos hidupnya.

Tidak seperti golongan miskin, dia segera membelanjakan wang tanpa memikirkan bakinya. Malah, ada orang yang ingin kelihatan kaya jadi dia menghabiskan semua gajinya untuk gaya hidup mewahnya sehingga dia juga harus berhutang.

3 Orang kaya membayar secara ansuran untuk menjana pendapatan yang menguntungkan

wikipedia.org

Orang kaya membayar sesuatu yang memberi faedah kepadanya. Sebagai contoh, orang kaya membeli sebuah apartmen, yang akan disewakan suatu hari nanti. Dia membayar secara ansuran 100x tetapi hanya membayar 20x ansuran tersebut, selebihnya dibayar oleh penyewa sehingga selepas ansuran habis, dia mendapat apartmen bernilai 20x secara ansuran.

Sementara yang miskin, semuanya dibeli secara ansuran, seperti membeli telefon bimbit secara ansuran. Jadi mereka membayar secara ansuran sesuatu yang tidak pernah berakhir. Maksudnya, membeli perkara-perkara yang tidak penting tetapi secara ansuran akhirnya barang-barang yang dibeli itu tiada nilainya.

4 Orang kaya melambatkan kesenangan

Unsplash/John Torcasio

Sebagai contoh, orang kaya membeli jam tangan yang mahal, tetapi bukan untuk mempamerkannya, tetapi sebagai pelaburan. Sebagai contoh, jan tangan semasa dibeli berharga RM 15,000 selepas 10 tahun kemudian harganya akan menjadi RM 30,000. Manakala orang miskin secara langsung membelanjakan pendapatan pada sesuatu yang tidak mempunyai nilai pelaburan. Belilah barangan dengan nilai pelaburan yang apabila dijual semula memberikan lebih banyak nilai untuk wang.

5 Orang kaya membeli fungsi manakala orang miskin membeli prestij

Unsplash/JOSHUA COLEMAN

Membeli fungsi di sini adalah bermaksud apabila orang kaya membeli kereta, bangunan, atau sesuatu yang bernilai dan menggunakan fungsi setiap barangan tersebut untuk membuat lebih banyak wang untuknya. Barang-barang seperti telefon pintar, orang kaya tidak mahu menghabiskan wang besar kerana mereka fikir fungsi telefon pintar hanya untuk melayari, menelefon, atau menghantar mesej.

Tetapi, jika dia mahu membeli barangan mewah yang tidak menguntungkan untuknya, dia akan menggunakan wang dari asetnya. Di mana wang yang diperoleh dari hasil aset-aset ini telah dikurangkan perbelanjaan dan masih ada baki. Orang miskin membeli barangan yang tidak mempunyai fungsi dari pendapatan utamanya walaupun secara ansuran. Dia tidak menyedari apabila pendapatan utamanya terhenti, dia masih perlu membayar ansuran sepanjang hayatnya membuatnya menjadi lebih miskin.

Intisarinya, adalah perlu bijak untuk menguruskan pendapatan yang anda perolehi. Gunakan wang untuk membeli barangan yang berharga apabila dijual kemudian, jangan membazirkan wang hanya pada gaya hidup dan mahu kelihatan kaya. Ya, menjadi kaya adalah penting, tetapi kelihatan kaya itu tidak penting.

Comments